فن إدارة الوقت وتحقيق اهدافك

فن إدارة الوقت وتحقيق اهدافك
Ads

25 Apr

فن إدارة الوقت وتحقيق اهدافك

1) لابد أن تعلم عزيزي القارئ انه اذا لم تحقق هدفك بذاتك سوف تحقق هدف غيرك لذلك كن أنت صاحب قرارك وتوقف فورا عن اى شخص أو شيء يلهيك عن أضاعت وقتك يا صديقي مثلا أن أتوقف فورا عن أشخاص يتسببون في مزيد من أضاعه وقتي والكلام عن حاجات مش هتفيدنى في مستقبلي أو أشيـاء ليس لـها علاقـة بهدفـي الذي أسـعى الـيه مثـل مشاهدة برامج على اليوتيوب أو السوشيال ميديا ليس لها علاقه بتحقيق هدفي(يمكن للأخريين ان يمنعوك من التصرف مؤقتا ولكنك الوحيد القادر على ذلك للابد) وبالتالي أنت فعلا قدرت تحدد مشكلتك دلوقتي وتتوقف عن أهدار وقتك الضائع.


2) لازم يبقى عندك هدف واضح (الهدف هو حلم جاهز للتنفيذ) هو الضوء اللى بيظيئ الطريق فى الظلام لذلك يجب الابتعاد عن الخوف


الخوف من الفشل لانه يودى الى الالم لذلك يجب ان تتفادى الالم قبل حدوثه وهذه سمة الاذكياء حتى لو كان ليك تجربة مع الفشل وتعلم ان الفشل خطوه من خطوات النجاح


(اكبر فاشل الذى لا يجرب ابدا) .


3) الهدف الواضح يجب ان يتماشى مع رؤيتك لذاتك حتى تستطيع عمله باستمرار دون تعب او ملل.


4) حدد هدفك المستقبلي اللى أنتا عاوزه واللي نفسك تستغل الوقت الأمثل لتحقيقه وان تضع الخطوات اللازمة لتحقيق تلك الهدف بجدول زمنى محدد وان تقسم هذا الهدف إلى مجموعة من الأهداف  وفقا للاطار الزمنى اللي انتا حددته.


5) السبب الرئيسي في عدم تحديد هدفك هو عدم المعرفة مثال انا اريد ان اصبح دكتور او مهندس او محاسب او رجل اعمال ولكن لا اقوم بمعرفه الطريق او الخطوات المنظمة التى تساعدنى فى الوصول الى غايتى(لو متعلمتش يبقى عندك برنامج منظم لتحقيق اهدافك وتقوم بتحديد الوقت اللازم لتحقيق تلك الهدف هتفضل واقف مكانك ولن تستطيع عمل اى انجاز فى حياتك).


 6) ركز على هدف واحد فقط (هدفك الرئيسي) وقسمة الى مجموعه من الاهداف  لان التركيز على هدف واحد بيقلل الوقت المستهلك وكمان بيخليك تعمل هدفك اللي محدده بكفاءة عالية وخلى بالك من انك تشتت نفسك وتركز على اكتر من هدف في وقت واحد لان ده بيضيع وقتك وممكن كمان يمثل ضغط عليك ويخليك تعمل الحاجه في وقت اكثر من الطبيعي.


خلي بين الهدف الصغير والأخر وقت قصير للراحة حتى تستعيد تركيزك وتمارس حياتك الطبيعية وتتخلص من أي توتر أو ضغط . (7


8) اعمل كونترول على نفسك وخليك شخص مستقل (هدفي ثم هدفي ثم هدفي ) وحاول تنجز أهدافك في اقصر وقت خلال اليوم من خلال تركيزك وليس كتر ساعات عشان اقدر أواصل (ده في الأول) مع الوقت هتبقى شخص قادر على إدارة وقته بتركيز عالي وبتنجز حاجات كتير .وحاول تشتغل على نفسك في الساعات المبكرة في اليوم لأنك بتكون في احسن تركيزك


9) التأجيل هو لص الوقت (لا تؤجل عمل اليوم إلى الغد) كن انت الحاسم.


10) لابد من تقييم ذاتك بناء على أهدافك يعنى بتيجى كل فتره بتسأل نفسك هل انا ماشى صح بناء على الاطار الزمنى اللي محدده


ولا لا؟


هنا بتعرف انك شخص ناجح وقادر على إنجاز أهدافك  ولا شخص فاشل هتشتغل عند اللى عاوز يحقق أهدافه


ما هي أهمية ان يكون عندك هدف تسعى الى تحقيقه؟


- هو التحكم في الذات وبالتالي التحكم فى أسلوب حياتك فمها حصل هتبقى انت اللى متحكم في مصيرك واتجاهاتك والسرعة اللي هتوصل بيها للأهدافك إحساسك فى التحكم بذاتك هيساعدك فى التغلب على اى مشكله هتواجهك .


- وايضا بيكون عندك شعور بالثقة بالنفس وهتزيد تلك الثقة بالمزيد من التحكم فى نفسك وبالتالى هتحقق مزيد من الانجازات وهتؤمن بتحويل هدفك الى واقع.


بمزيد من الثقة بتحس بقيمة نفسك وهتقدر نفسك اكثر وهتؤمن بامكانياتك افضل.-


- إدارة الوقت بطريقة افضل لانك بتوضع مدة زمنية لتحقيق تلك الهدف لانك على قدر تحقيق الهدف لابد من ان تكون دقيقا فى استغلال وقتك.


.التمتع بحياة افضل لانك هتبقى سعيد جدا وهتحقق مقابل مادى كويس -

Ads